Lokale råvarer hitter!

Line_SJ_8

Involvering af forbrugerne
Hensigten med kampagnen var at få sat fokus på lokale, danske produkter, og lade dem blive afprøvet i nye sammenhænge og med nye kombinationsmuligheder hjemme i forbrugerens egne rammer, så virksomhederne får brugbar feedback tilbage fra forbrugerne og deres venner/familie. Sekundært er det naturligvis at få skabt omtale omkring produkterne. Som en af ambassadørerne udtaler:
”Jeg kendte ikke Naturmælk, men nu vil jeg helt sikkert købe det”.

Samtidig fik ambassadørerne medsendt en beskrivelse af produkternes ophav, historie og ikke mindst hvor de kunne købe det bagefter. Vi spurgte derefter ind til deres holdninger omkring produkterne med lokale stednavne og vi fik bl.a. dette svar fra en af ambassadørerne:

”Det gav faktisk en dejlig følelse af behag ved at bruge lokale leverandører, da det er vigtigt at støtte op om de virksomheder som leverer gode råvarer. Når en producent slår sit navn fast på sine produkter, så virker det mere seriøst og giver en fornemmelse af god kvalitet, hvilket jo ikke bare var en fornemmelse, for det var virkelig super skønne råvarer”.

Line_SJ_9_skærtoft mølle

Kampagnen bliver social
Ud over at ambassadørerne kunne dele oplevelsen med familie og venner har de løbende kunne følge med i ambassadørkampagnen på Consumer-labs Facebook side og flere af deltagerne har uploadet deres egne billeder Facebook. Vi opfordrede familierne til at bruge resterne fra måltidet til en ny ret, og det var der nogle enkelte der benyttede sig af og sendte billeder og opskrift til os eller postede på Facebook.
Som en af familierne har skrevet til os om oplevelsen: ”Det blev nærmest til en familieopgave at lave maden – alle var involveret på den ene eller anden måde. Rigtigt hyggeligt”!

Word-of-mouth-effekten
De store ”vindere” var helt klart de hele kyllinger fra Himmerland samt perlebyg fra Skærtoft mølle. 96 % kunne se sig selv købe en Himmerland kylling og 87 % ville være interesseret i at købe perlebyggen fra Skærtoft mølle. Og herefter skarpt forfulgt af Naturmælk og Coleslaw fra Lammefjord grønt med hver 74 %. Og ville ambassadørerne så efterfølgende købe produkterne – og endnu bedre fortælle andre om deres oplevelser?  Ud fra besvarelserne kan vi konkludere at ambassadørerne var meget positive for produkterne og oplevelsen med at få produkterne sendt hjem til dem selv med opskrift og fremgangsmetode. (Nogle familier oplevede forsinket levering, og det beklager vi selvfølgelig meget).

Glade ambassadører – er god markedsføring
Vi spurgte ambassadørerne anonymt i et spørgeskema om de havde haft en god oplevelse med kampagnen, hvortil 100 % svarede ”Ja bestemt, jeg vil gerne deltage igen” og 83 % svarede desuden at de ville anbefale andre at blive ambassadørfamilie. Så en success-kampagne kan vi vist godt tillade os at kalde det og vi håber flere andre (lokale) producenter kan bruge dette som en måde at involvere forbrugeren samt også en alternativ måde at markedsføre sit produkt på.

Vi vil sige tak til ambassadørernes for deres deltagelse og opbakning, samt tak til producenterne. Vi håber på, at vi kommer til at gennemføre mange flere lignende kampagner.

Ekstra info om kampagnen

– Konceptet startede oprindeligt ud som en sampromotion mellem i-factor, Himmerland Kylling og Lammefjord Grønt – siden blev producentlisten udbygget med produkter fra Mad&Folk, Gourmet.dk, Naturmælk og Skærtoft mølle.

– 23 personer blev udvalgt som ambassadører, og de skulle hver især tilberede og servere et måltid mad for 8-10 familie/venner.

– Hver ambassadør fik tilsendt to store Himmerland kyllinger, coleslaw og rodfrugtblandinger fra Lammefjord grønt, en pose perlebyg fra Skærtoft mølle, fløde og creme fraise fra Naturmælk, Sennepsmarinade og tyttebærchutney fra Nordisk Køkken (forhandles hos Mad & Folk) samt både rød- og hvidvin fra Gourmet.dk

– Produkterne blev leveret til døren og ambassadørernes opgave var at tilberede et måltid ud fra de medsendte råvarer samt invitere gæster til at spise og evaluere på måltidet og produkterne. De fik tilsendt en opskrift og en guide til bl.a. at tage billeder løbende og udfylde et online spørgeskema.

Speak Your Mind

*